INZNAK czyli technologia w znakach drogowych – Dobre, bo Polskie!

Autor opublikowano 03/04/2018 11:31
inzak

INZNAK jest polskim projektem, który dzięki swej inteligencji może komunikować się z innymi znakami i ustalać trafioną informację o np. zmniejszonej dopuszczalnej prędkości na drodze wynikającej z zmiany warunków pogodowych.

Bezpieczeństwo ponad wszystko, tak Polscy naukowcy dostrzegają sens w swoim projekcie o nazwie INznak. Prace nad projektem rozpoczęły się już w październiku ubiegłego roku i na zakończenie, będziemy zmuszeni czekać jeszcze trzy lata. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom.

Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy. Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy można ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze – tłumaczy prof. Andrzej Dziech z Katedry Telekomunikacji, kierownik zespołu z Akademii Górniczo-Hutniczej.

Znaki mają się ze sobą komunikować za pośrednictwem sieci bezprzewodowej lub zdalnego zarządzania, co pozwoli kierowcom na lepsze odczytanie dozwolonej prędkości, gdyż znaki reagują na warunki pogodowe.

Gdy na przykład pada śnieg, a słaba widoczność ogranicza możliwość obserwacji, to jasne jest, że należy ograniczyć dopuszczalną szybkość. Ale wielkość jej obniżenia, np. z 60 km/h do 30 km/h, może dodatkowo wynikać z czynników, których kierowca w danej chwili nie jest świadomy. Na przykład za zakrętem stoją pojazdy w korku, a śnieg na nawierzchni może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania. Dzięki stworzeniu rozproszonej sieci wzajemnie komunikujących się inteligentnych znaków, wyposażonych w różnego typu detektory analizujące otoczenie i posiadających „wiedzę” o cechach i ukształtowaniu drogi, można będzie lepiej dobrać bezpieczną szybkość. Wyświetli się ona na znaku z np. wyświetlaczem ledowym, obowiązując do czasu, aż pogoda się poprawi lub zniknie korek – tłumaczy dr Wojciech Chmiel z Katedry Automatyki i Robotyki AGH.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Naukowcy mają zakończyć prace nad tworzeniem i testowaniem systemu za trzy lata. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 6,9 mln zł.

Źródło: Wyborcza

Błąd w pisowni? Powiadom nas o tym zaznaczając błędny tekst w artykule, a następnie wciśnij Ctrl+Enter.

 

Zaciekawiony światem nowości technologicznych. Twardo stąpający po ziemi fan gadżetów i marki Xiaomi.

Najnowsze posty

AUX z 7 letnią gwarancją

Oferta komercyjna od AUX z 7 letnią gwarancją

Polski dystrybutor marki AUX, firma Action Energy posiada w swojej ofercie urządzenia komercyjne z 7-letnią gwarancją! Dlaczego warto wybrać urządzenia

Skriware

Skriware pozyskał 4,5 mln zł na doskonalenie ekosystemu uczącego dzieci robotyki, programowania i druku 3D

Skriware, polski startup dostarczający autorskie rozwiązania edukacyjne oparte o technologię druku 3D, pozyskał 4,5 mln zł dofinansowania od Narodowego Centrum

Google maps 3D

Google wprowadza 3D świat w swoich mapach

Płaskoziemcy rozpowszechniają swoją głupią tezę, aż Google dodaje nowy tryb 3D w Google Maps, który jest dostępny w wersji przeglądowej na

polandrock festiwal

Na Pol’and’Rock Festiwal nie zapomnij spakować… smartfona!

Już tylko tydzień dzieli nas od niesamowitego, muzycznego wydarzenia w Kostrzynie nad Odrą. Tysiące fanów w każdym wieku zjadą się,

Smanos DB-20

Widzieć przez ściany? – to możliwe!

Marzyłeś kiedyś o możliwości widzenia przez ściany i drzwi? Dziś jest to możliwe! Na rynku smart home pojawiło się wiele

Najnowsze zagrożenia cybernetyczne

Najnowsze zagrożenia cybernetyczne, o których powinieneś wiedzieć

Zagrożenia cybernetyczne często są jak nieustannie zmieniające się potwory – po prostu nie możesz ich pokonać. Silne rozwiązanie antywirusowe wraz ze

Linksys EA8300

Test routera Linksys EA8300

Router Linksys EA8300 Max-Stream oferuje najwyższą prędkość i mnóstwo funkcji dla średnich domów. Funkcje trójpasmowe i MU-MIMO mogą pomóc w

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: