INZNAK czyli technologia w znakach drogowych – Dobre, bo Polskie!

Autor opublikowano 03/04/2018 11:31
inzak

INZNAK jest polskim projektem, który dzięki swej inteligencji może komunikować się z innymi znakami i ustalać trafioną informację o np. zmniejszonej dopuszczalnej prędkości na drodze wynikającej z zmiany warunków pogodowych.

Bezpieczeństwo ponad wszystko, tak Polscy naukowcy dostrzegają sens w swoim projekcie o nazwie INznak. Prace nad projektem rozpoczęły się już w październiku ubiegłego roku i na zakończenie, będziemy zmuszeni czekać jeszcze trzy lata. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom.

Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy. Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy można ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze – tłumaczy prof. Andrzej Dziech z Katedry Telekomunikacji, kierownik zespołu z Akademii Górniczo-Hutniczej.

Znaki mają się ze sobą komunikować za pośrednictwem sieci bezprzewodowej lub zdalnego zarządzania, co pozwoli kierowcom na lepsze odczytanie dozwolonej prędkości, gdyż znaki reagują na warunki pogodowe.

Gdy na przykład pada śnieg, a słaba widoczność ogranicza możliwość obserwacji, to jasne jest, że należy ograniczyć dopuszczalną szybkość. Ale wielkość jej obniżenia, np. z 60 km/h do 30 km/h, może dodatkowo wynikać z czynników, których kierowca w danej chwili nie jest świadomy. Na przykład za zakrętem stoją pojazdy w korku, a śnieg na nawierzchni może być przyczyną wydłużenia drogi hamowania. Dzięki stworzeniu rozproszonej sieci wzajemnie komunikujących się inteligentnych znaków, wyposażonych w różnego typu detektory analizujące otoczenie i posiadających „wiedzę” o cechach i ukształtowaniu drogi, można będzie lepiej dobrać bezpieczną szybkość. Wyświetli się ona na znaku z np. wyświetlaczem ledowym, obowiązując do czasu, aż pogoda się poprawi lub zniknie korek – tłumaczy dr Wojciech Chmiel z Katedry Automatyki i Robotyki AGH.

Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Naukowcy mają zakończyć prace nad tworzeniem i testowaniem systemu za trzy lata. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 6,9 mln zł.

Źródło: Wyborcza

INZNAK czyli technologia w znakach drogowych – Dobre, bo Polskie!
Oceń

 

Zaciekawiony światem nowości technologicznych. Twardo stąpający po ziemi fan gadżetów i marki Xiaomi.

Najnowsze posty

Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B – pełen oddech dla dysków

Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B to adapter przekształcający dysk 2,5″ tak, aby mieścił się w zatoce 3,5″. Akcesorium wyróżnia przewiewna

rabaty czastech

Drogi czytelniku… Mamy dla Ciebie niespodziankę! Uruchomiliśmy stronę o rabatach, kodach promocyjnych i zniżkach!

Otrzymujemy od Was wiele wiadomości w których pytacie się o kody i rabaty na smartfony i inne mobilne przedmioty. Dlatego

liczby ataków hakerskich

Żeby być bezpiecznym, należy dać się zhakować?

Każda firma, bez względu na wielkość i branżę, jest zagrożona atakiem hakerskim. Współcześnie udział w szkoleniu z RODO i hasła

green cell PGA 2018

Doładuj się na PGA 2018

Poznań Game Arena, czyli największe w Polsce targi gier komputerowych oraz technologii, co roku przyciągają rzesze fanów gamingu i urządzeń

klimatyzator ścienny czy przenośny

Wybieramy klimatyzator: ścienny czy przenośny?

Decydując się na urządzenie do naszego domu, rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę jak wiele jest rodzajów danego urządzenia. Jak wybrać

Icy Dock MB994IKO-3SB

Icy Dock MB994IKO-3SB – dyski i napęd optyczny w jednej kieszeni

MB994IKO-3SB to wytrzymała, w pełni metalowa, podwójna kieszeń na 2,5-calowe dyski SATA/SAS i napęd optyczny (ODD) do użytku w pojedynczej

rcs google

Wykorzystaj technologię RCS od Google do komunikacji ze swoimi klientami

Specjaliści GSMA Intelligence szacują, że do 2020 r. na świecie będzie 4,3 miliarda urządzeń obsługujących SMS-y nowej generacji, czyli RCS

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: